Direct naar paginainhoud

Vis à Vis

25 jaar spektakeltheater in beeld

Van 13 september 2016 tot 31 januari 2017 was in het Stadsarchief de tentoonstelling Vis à Vis – 25 jaar spektakeltheater in beeld te zien. Het Almeerse theatergezelschap Vis à Vis kreeg in 2015 de meeste stemmen bij de verkiezing van de jaartegel 2015 in de Walk of Fame Almere. Zij waren genomineerd vanwege hun 25-jarige bestaan. Reden voor het Stadsarchief om terug te blikken op 25 jaar theaterspektakel. 

Vis à Vis
Sinds 1990 heeft Vis à Vis in tal van producties de grenzen van locatietheater opgezocht. Tegenwoordig, sinds 2007, heeft Vis à Vis een vaste locatie in Almere bij het Almeerderstrand in Poort en vormen zij een onderdeel van het Almeerse cultuuraanbod. Iedereen die wel eens een voorstelling heeft bezocht, weet dat Vis à Vis uniek theaterspektakel biedt. Zij maken het schijnbaar onmogelijke mogelijk, niets lijkt te gek. Een luchtfietser aan een hijskraan komt voorbij of de speelvloer opent zich en er blijkt een heuse onderwereld te bestaan. Met vernuftige verhaallijnen en hilarische scènes becommentariëren zij op lichte wijze actuele dilemma’s.

De tentoonstelling in het Stadsarchief
Het Stadsarchief blikt terug op de bijzondere voorstellingen van de afgelopen 25 jaar. Niet alleen zijn er foto’s te zien, de ruimte wordt ook gevuld met toneelattributen uit diverse voorstellingen: bijvoorbeeld een kostuum van de Eskimo uit Groenland, het campingbord met kogelgaten en de ‘afwasmachine’ uit Picnic, een reuze nummerbord uit de kabouterwereld van Zoom.

Bij de tentoonstelling verscheen een boekje met foto’s van de tentoonstelling en een korte uitleg, bekijk de foto's hieronder of haal een exemplaar op bij het Stadsarchief.

25 jaar spektakel

Vis à Vis staat garant voor spektakel. Letterlijk met kunst en vliegwerk, maken zij spetterende theatershows, waarin hilarische scènes afgewisseld worden met menselijk drama. Maar achter alle kolder en technisch vernuft zit altijd maatschappelijke betrokkenheid. In toenemende mate. De opwarming van de aarde, de crisis in de ouderenzorg, de ontwikkelingen rondom kweekvlees – het zijn actuele thema’s die op luchtige wijze becommentarieerd worden. 

Topolino (1990)

Een echtpaar strandt in hun fiat 500 (een ‘topolino’) op weg naar hun vakantieadres met een lege benzinetank. Ze duwen de auto naar de garage van Hamer. Mevrouw is flink uit haar humeur. Als dan ook nog iemand (ook in een Fiat 500) op hun Fiat botst, barst de bom. In totale razernij pakt ze een bijl van de andere fiat en gaat deze man te lijf. 

Central Park (1993)
Vrijdag om vijf uur stappen vijf kantoormedewerkers in de lift, de werkweek zit erop. Maar dan krijgt de lift een eigen leven en schiet naar boven. De vijf komen vast te zitten op het dak van de wolkenkrabber. Als ze met rooksignalen de aandacht proberen te trekken vliegt alles in brand.  Er is een brandslang, maar daarmee is de brand niet zomaar geblust. 

Drift (1996)
Als twee pasgetrouwden wakker worden na hun huwelijksnacht, zien ze dat de een zondvloed heeft plaatsgevonden: wereld is onder water gelopen. Met boekenkasten en koelkasten als vlot, proberen ze letterlijk het hoofd boven water te houden. Ze komen terecht in een restaurant - heel toepasselijk Drijf-inn genoemd - waar ze worden bediend door zwemmende obers. 

Mirage
Als Larry zijn eerste vliegreis maakt, komt opeens in hem op dat vliegen niets voor mensen is. Hij krijgt allerlei visioenen, die het publiek meevoeren op een wonderlijke reis door de tijd, waarin luchtreizen centraal staat. En de menselijke hoogmoed. Het decor voor deze voorstelling bestaat uit een stellage van bogen, waaraan diverse mensen en objecten door de lucht ‘vliegen’. 

Picnic (1999 / 2014)
Op de laatste dag van de vakantie gaat een echtpaar picknicken in het bos. Zij zit net aan de afwas, als er een motorrijder aan komt strompelen. Hij valt voorover op de picknicktafel – met een mes in zijn rug en een koffer met geld. Picnic werd door het publiek van twee kanten bekeken: front-stage én  backstage. Aan beide zijden zat tegelijkertijd publiek.

5000 vingers
De 8-jarige Bart zit op pianoles bij meneer Terwilliker. Met grote tegenzin. Hij valt dan ook in slaap tijdens de les. In zijn droom wordt hij ontvoerd door Terwilliker, samen met 499 andere leerlingen. De pianoleraar heeft namelijk de ambitie om op een enorme piano het grootste pianoconcert aller tijden uit te voeren, met 500 kinderen – dat is 5000 vingers.
 

Zoom (2002)
In de middenberm van de snelweg leeft een traditioneel volk van mini-mensjes. Ze gebruiken van alles wat van en uit auto’s valt. Zo maken ze van een vork en flesdoppen  een voertuig. Maar de moderne wereld brengt niet veel goeds: ze raken verslaafd aan wat de westerse consumptiemaatschappij te bieden heeft en krijgen ruzie. Dat wordt hun ondergang.

Onderstroom (2003)
Na een knullige ramkraak vluchten Fred en zijn compagnon met een zware geldautomaat in de achterbak van hun auto. Ze raken te water. De compagnon overleeft dit niet en Fred zweeft tussen leven en dood. In zijn golden hour  gaat hun vlucht voor de politie verder. Absurde situaties ontstaan, tot Fred toch weer het leven ingetrokken wordt. 

Nex/Kooiboys (2004 / 2005)
Als de oude boer sterft, willen zijn zoons een ander leven. Ze verkopen de koeien en zetten de inboedel aan de weg. Dan houden ze de begrafenisdienst. Maar de man blijkt nog te leven. Alles wordt in allerijl weer in oude staat gebracht.  Als hun zwager ontdekt wat er gebeurd is, stoppen ze hem in de grafkist, zodat hij niets kan verraden. En dan? Eerst het middagbrood… 

Fruits de Mer (2006)
Op het strand valt een vrouw als een blok voor een gebronsde surfer. ’s Nachts droomt ze dat hij in een circus in het water werkt en haar uitnodigt. De circusjongen raakt verstrikt in een Houdini-goochelact, waarbij een bom de tijd aftikt. Hij weet niet op tijd los te komen en hij rijt in stukken uiteen. Zij vindt zijn hoofd, en koestert het in haar schoot.

Bij Nacht en Ontij (2007)
Een bioloog wil een natuurlijk evenwicht creëren in het bos, maar zijn plannen worden doorkruist door allerlei activiteiten. Zo is er een vossenjacht met lampionnen. En dan verschijnt Roodkapje. In dit verhaal is zij niet degene die verleid wordt (door de wolf), maar is zij de verleidster; ze heeft haar zinnen gezet op de jongen (en zijn snoep).

Groenland (2007)
Vanwege de klimaatsverandering verwacht een Hollands echtpaar in Groenland  een golfresort te kunnen openen. Maar wanneer zij arriveren, vriest het nog steeds en hun perceel blijkt het jachtterrein van een Eskimo (Inuït). Het huwelijk staat onder druk. De Eskimo nodigt de vrouw uit voor een barbecue met haar eigen kat aan het spit. 

Daklozen on Ice (2008)
Als de Pauluskerk wordt gesloten, hebben de Rotterdamse daklozen geen plek meer. Een liefdadigheidsorganisatie besluit een spetterende ijsshow met de daklozen te organiseren. Op het ijs vinden politieke en familiare  confrontaties plaats. Met vallen en opstaan krijgen de daklozen het schaatsen min of meer onder de knie  – hier dansen ze het Zwanenmeer. 

SILO 8 (2010)
Het is 2038. Het echtpaar Pengel meldt zich bij privé verzorgingshuis Silo 8. Hen wordt een fijne oude dag beloofd. Wanneer de vrouw overlijdt, blijkt het zorghuis toch niet zo vriendelijk. Als Meneer Pengel in nood is, rijst er een schip uit het water op. Samen met zijn overleden echtgenote vliegt hij  naar de hemel.

Hart (2012)
Bij het afvalscheidingsstation wordt de boedel van een asielzoekerscentrum afgeleverd. Drie asielzoekers hebben zich erin verstopt. Zij willen hun spullen terug. De beheerder jaagt hen weg, maar zijn  zoon neemt juist een gevluchte bruid in bescherming. De vluchtelingen vinden samen ondergronds een onderkomen en leven in het grondwater omringd door afval.    

Exit (2015 / 2016)
Familieslagersbedrijf Van Rees is uitgegroeid tot een kweekvleesfabriek, gerund door de broers Dick en Barry. Dick ziet een kans om de hele fabriek inclusief directie te verkopen aan een Chinese zakenvrouw. En zo zijn geheime kloontechniek te gelde te maken. Barry wil dat niet en lokt hem in een spel. De hand van God grijpt in en Dick ziet in dat hij op de verkeerde weg zit.

Inmiddels zijn we al weer vijf jaar later, en bestaat Vis á Vis al 30 jaar. Sinds de tentoonstelling in het Stadsarchief speelden zij Mare (2017-2018), Antartica (2018), Robot (2019 - 2020) en Wild (2021).

Meer informatie over actuele voorstellingen van Vis á Vis via de website VisaVis.nl